Basics, Big 5 en the wetlands - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Basics, Big 5 en the wetlands - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Basics, Big 5 en the wetlands

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

12 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Het heeft even geduurd, maar we hebben weer een keertje internet, dus we kunnen weer wat vertellen. En er valt best wel wat te vertellen sinds onze laatste bericht!
Inmiddels zijn we aangeland aan de Indische Oceaan bij St. Lucia, ten oosten van Durban. Laatste keer zaten we in Hazyview na geweldige dagen in Kruger en omliggende game parks. Na Hazyview ging de tocht naat Swaziland waarbwe twee nachten zouden blijven in het shewula mountainncamp. Zouden blijven ja, want dit was wel heel erg back to basic :-) na een lange rit waarbij onze tomtom het ook niet helemaal wist te vinden (of eigenlijk helamaal niet) kwamen we op papieren aanwijzingen van de website geplukt nog net voor donker aan. Dat aankomen ging via een 12 km lange, ehh, laten we maar zeggen, weg. Het duurde ongeveer een half uurtje om die 12 km af te leggen, dus dat zegt iets over de weg.
Toen we aan het eind van de weg kwamen, zagen we een paar hutjes staan en een community house dat op slot was. Er stond 1 pick up truck en na een paar minuten kwam er een man met een bijl op zijn rug aanlopen. Hij sprak enigzins Engels en liet ons twee hutten zien die voor ons waren. Na enig speuren kwamen we erachter dat we geen electra hadden, er stond een olilamp op een tafeltje. De douche was buiten zoals je hier wel vaker ziet.
Op de vraag van ons, stomme touristen, of er ook ergens iets te eten was, een restaurant of zo, kwam er wat gemompel uit de man met bijl, waaruit we begrepen dat er niets was.
Gelukkig was er wel een keuken in het kamp en hadden we nog een pakje droge soep bij ons met wat crackers en ja, ontbijtkoek!
We hoefden in ieder geval geen honger te lijden en na deze maaktijd en nog wat lezen op de iPad tot de batterijen opmwaren gingen we slapen.
De volgende ochtend zag ik onder de douche staand een lokale inwoonster hout sprokkelen voor mijn deur, maar ze keek niet er van op dat er een toch wel erg witte man onder een buitendouche stond.

Thijs en Tineke waren al aan de wandel gegaan en tegen een paar dames opgelopen die inmiddels van ons bestaan op de hoogte waren gebracht. Ze boden aan die avons een traditioneel diner voor ons te willen maken, en we konden ook met ze gaan hiken die dag. Het zou alleen wel 40 graden worden....

We besloten toen maar hier van af te zien en we hadden eigenlijk alle 4 wel zoiets dat dit wel weer genoeg terug naar de natuur was voor ons verwende Nederlanders. Die dag zijn we naar Manzini gereden waar we heerlijk in een B&B hebben geslapen en gegeten in een restaurant er tegenover. Manzini was een drukke plaats, echt Afrikaans, chaotisch, druk en vol met bussen en mensen, erg leuk om te zien. So far ons avontuur in Swaziland.

De route bracht ons vervolgens naar de Bayala game lodge bij Hluhwule (vraag me niet hoe je het uitspreekt). Onderweg hierheen kregen we weer eens trekmin koffie en dat bracht ons naar een verassend mooi plekje. Op een bord langs de weg waarop een restaurant stond aangegeven, kwamen we uit bij een geweldig mooie lodge, hoog gelegen op een berg met uitzicht op een stuwmeer en rivier. We werden zeer gastvrij onthaald, ondanks dat we alleen maar een kop koffie wilden drinken. De koffie werd geserveerd met twee blikken zelf gebakken koekjes, waardoor we ons gelijk thuis voelden.
Op de lodge kwam al jaren een uil, en deze werd ons trots aangewezen. De koffie dronken we op het terras met uitzicht op het meer en de rivier, gewoonweg een plek waar je het echte out of Africa gevoel kreeg. We hebben maar een folder meegenomen, want als we terug gaan dan is dit zeker een plaats om een paar dagen te blijven!
De Bayala lodge lag mooi in de Bayala reserve en onderweg naar de lodge zagen we al weer de nodige dieren.

We hebben inmiddels al een paar duizend foto's genomen en ik zal er een paar plaatsen vandaag.

Gisteren zijn we vanuit de lodge naar het Hluwhule game park geweest en hebben daar de hele dag doorgebracht. Ook hier weer veel dieren gezien, met als hoogtepunt een luipaard!

En vandaag zijn we dan in St. Lucia aangekomen. Vanmiddag hebben we een boottocht gemaakt in de delta hier. Het stikt hier van de nijlpaarden, krokodilen en vele soorten (water)vogels. Erg mooi om te zien, zeker ook omdat je dr nijlpaarden vanaf het water veel dichter kunt benaderen. Op de boot kwam ik tot zijn en mijn stomme verbazing een oud-collega van Tele2 tegen, Nico Kraima. We hadden dus wel even ergens over te kletsen!

Nu zit ik in onze geweldig gezellig ingerichte country lodge. Binnen vol met antiek, en buiten een hele mooie tuin met allerlei planten en orchideeen.
Morgen gaat de route naar de Drakenbergen waarna we naar twee dageb terug rijden naar Durban voor de binnenlandse vlucht naar Port Elizabeth van waar we verder gaan richting Kaapstad. Maar voor we daar zijn hoop ik wel weer iets van ons te laten horen!

Groeten uit de Wetlands,
Thijs, Tineke, Frans & Plony

• 12 November 2011 - 20:02

Danielle:

Ik heb weer genoten van jullie verslag. Het is leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen. Zo te horen genieten jullie nog steeds volop.
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.

Groetjes vanuit een koud maar zonnig Nederland

• 12 November 2011 - 23:04

Corynne:

Wauww wat een prachtige dingen maken jullie mee, wat een indrukken en dat allemaal in 3 weken.
    Frans ik zie je helemaal zitten bij je geweldig gezellig ingerichte country lodge. Lekker onderuit gezakt .lekker glaasje erbij en mijmeren over de mooie dingen. Ik zie hier jammer genoeg geen foto's.
    Groetjes en geniet ze nog.