Thijs op de seik en vast tussen de olifanten - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Thijs op de seik en vast tussen de olifanten - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Thijs op de seik en vast tussen de olifanten

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

18 November 2011 | Zuid-Afrika, Knysna

Het laatste verslag kwam uit de Drakensbergen. Inmiddels zijn we twee dagen in Knyna (spreek uit als naisa) en morgen verlaten we het moie uitzicht op de lagune hier om verder te gaan naar Montagu.

Maar eerst waren we twee dagen bij Addo Elephant park waar we ieder een cottage voor onszelf hadden. Het was even opletten dat je 's nachts niet verdwaalde als je de wc zocht, want de cottage was nogal aan de ruime kant. De cottages stonden aan een eiland, met in het midden een zwembad en er tegenover was de ontbijtruimte. Aan de overkant lag een bijbehorend guesthouse waar weer het diner werd geserveerd. Een schitterende locatie dicht bij het park.

Nu we in de western cape province aangekomen zijn, wordt een van de 12 nationale talen hier steeds meer het Afrikaans. Voor ons nederlanders een heerlijk taaltje om te horen. Ook de verkeersborden zijn soms vermakelijk in het taalgebruik. Een paar voorbeelden op facebook bij de foto's.

Toen we hier aankwamen was het eerste wat Thijs vroeg aan de vrolijke dame die ons welkom heette waar het toilet was. Terwijl hij zich daar snel heen spoede, stelde de dame ons voor aan een collega van haar en riep als laatste "en Thijs zit op de seik!". Een wc op zn afrikaans heet dus de seik. Weer wat geleerd.

Negen jaar geleden waren wij ook al eens in Addo elephant park, en hoewel alle reisgidsen dit park noemen om de zekerheid van het zien van olifanten, is het ons negen jaar geleden gelukt om welgeteld 2 zebra's te zien na een dag rondrijden, en verder niets....we waren dus een beetje sceptisch toen we er heen reden.

Maar, zoals eigenlijk de hele reis al, werden we ook deze dag voorzien van de nodige spots. Zebra's, veel koedoes, een drietal jakhalsen, wrattenzwijnen en een stuk of honderd olifanten in alle maten vielen ons ten deel. Op een gegeven moment reden we op een van de zandwegen in het park, zagen een olifant en voor we het wisten zagen we er nog veertig of vijftig van alle kanten aan komen lopen. Nu is dat best een mooi gezicht, alleen wordt het iets minder als dat op een paar meter afstand is, en je niet voor of achteruit kunt rijden. Bedenk dat vroige week in kruger een rancher door zo'n grijze dikhuid is gedood, en je begrijp dat we ons niet altijd op ons gemak voelden. Al helemaal niet toen een drietal puber-stieren, waarschijnlijk in hun laatste jaar in deze kudde vanwege het bereiken van de sexueel actieve levensfase om het mooi uit te drukkne, een beetje begonnen te oefenen met elkaar om te zien wie het sterkste was om daarna de mooiste dame uit te mogen kiezen. Dus, twee redelijk formaat oifanten die op vijf meter van de auto begonnen te bakkeleien, waadoor de overige olifanten er om heen in paniek alle kanten opstuifden, dus ook onze kant op..... Achetr ons stonden nog een paar auto's, en een van de olifanten bedacht dat de ruimte tussen ons en de auto daar achter wel groot genoeg was om er door heen te lopen, en gelukkig, het paste net. Na wat gebaren begrepen de bestuurders achter ons toch ook wel dat het verstandig was om iets naar achteren te rijden en zo kregen we wat lucht. Langzaam liep de kudde onze auto links en rechts voorbij, waarbij als een van de laatsten de matriarch (oudste vrouwtje en leidster van de kudde) ons op zo'n 10 centimeter passeerde. In artis staan ze een suk verder van je af!
Maar we zijn er zonder kleerscheuren van af gekomen en zijn dus inmiddels aan de tuinroute begonnen.

Een hele mooie route door een indrukwekkend landschap, met grote, diepe, door rivieren uitgesleten kloven, mooie stranden en baaien waar soms de zee hard op kliffen en rotsen beukt.
Vandaag hebbeb we de baai en lagune rond Knyna verkend en weer veel gezien. Het 'wild' verandert in allerlei watervogels die de drooggevallen lagune bij eb afstruinen op zoek naar voedsel. Met het mooie weer een lekkere dag en we zijn behoorlijk rozig geworden.

Morgen vervolgen we de tuinroute naar het einde, bij Mosselbay, om daarna via Oudtshoorn (de struisvogelstad) morgenmiddag te eindigen in Montagu waar we de volgende twee nachten doorbrengen. Vandaar gaan we over 'route 62' via Stellenbosch naar Kaapstad. Na Mosselbay verlaten we dus voorlopig de kust.

Oh ja, de zee hier kent weer endere gevaren. Op het strand lag een gewonde rob. Hij was door een witte haai aangevallen en zal het waarschijnlijk niet redden. Zwemmen doen we hier dus maar niet in zee, want dan kan je nog beter dichtbij een oifant komen.....

Groeten uit Knysna,
Thijs, Tineke, Plony & Frans