Canyons, watervallen en meren - Reisverslag uit Banff, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Canyons, watervallen en meren - Reisverslag uit Banff, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Canyons, watervallen en meren

Blijf op de hoogte en volg Frans

09 September 2012 | Canada, Banff

Gisteren vanuit Golden vroeg in de morgen en in de mist vertrokken naar Banff. Eerst naar het zuiden, Radium Hot Springs, een plaatsje bij de ingang van Kootenay NP. Alles draait hier om de warmwaterbronnen en je zien niets anders dan resorts en hotels. De auto volgegooid want de eerstvolgende pomp is in Banff op 125 km afstand, en je wilt niet gokken dat je leeg komt te staan, ook al omdat de dames al hebben aangegeven niet te gaan duwen. Wat flauw ia want dat hoeven ze eventueel steeds alleen maar bergop te doen en dan kunnen ze even rustig naar beneden lopen en uitrusten.

Kootenay heeft in 2003 brand gehad en niet zo'n kleine ook. 12% van het park is toen afgebrand en de sporen zie je nog duidelijk. Kilometers grijze bergen met dode bomen waar gelukkig wel weer nieuw groen tussendoor komt. In het park nog naar een canyon gewandeld, waar je helaas niet te veel van kon zien in de diepte. Je hoorde het water hier stromen, zien was lastiger. Wel weer een mooie wandeling.

Aan het einde van de middag in Banff aangekomen, het blijft een leuk stadje, wel echt een wintersportplaats, maar gezellig druk en levendig. Het hotel was even zoeken en staat iets buiten Banff, maar met de auto zijn we er in een paar minuten dus dat is geen probleem. 's avonds Banff een beetje verkend en door wat winkels gestruind want die blijven hier tot een uur of negen open elke avond. Gegeten op een plek die we nig kenden van vijf jaar geleden, en het was ook nu weer smaakvol.

Vanochtend na het ontbijt op naar Moraine Lake via de 1A, de rustige weg van Banff naar Lake Louise. We hopen op beren en ander wld, maar, zoals alle dagen tot nu toe, blijft ons dat bespaard. Op die ene eekhoorn na, die teller staat op 7.....
Moraine Lake is zo'n ansichtkaartplaatje. We hebben langs het meer naar de andere kant gewandeld, en na iedere 10-20 meter veranderd er iets waardoor je of opeens meer ziet, of de kleuren en het licht totaal anders zijn. De kleur van het water schommelt tussen diep groen en diep blauw, heel mooi met op de achtergrond een tiental besneeuwde bergtoppen. Aan het eind van het meer stroomt er water vanaf de gletchers het meer in en dat is een uitstekend punt om even lekker bij te komen en te relaxen. Na de wandeling terug was het lekker koffie drinken bij de lodge die aan dit meer staat. Aangezien het vandaag de verjaardag vab Danielle was, hebben we er maar een stukje taart ook bijgenomen.

Daarna besloten om Lake Louise links te laten liggen en terug te rijden via de 1A naar Banff om onderweg een wandelng te maken innde Johnston Canyon, waar je naar een waterval toe kunt lopen door de canyon heen.
Het werd een mooie wandeling, eerst naar de lower falls, daarna naar de upper falls, in totaal zo'n 4,5 km heen en terug. Het is ook hier weer erg mooi en de herfstkleuren zijn alom. Daarnaast speelt de zon ook met het licht wat het iedere keer weer anders maakt. Aan het eind bij de upper falls, stroomt er ook water van een grote wand af, die (denk door kopererts) helemaal goudkleurig is.
Moe en voldaan na de wandeling smaakt een pilsje prima en dat nemen we dan ook voor we weer terug rijden naar het hotel om ons op te frissen.
Vanavond weer naar Banff. De Gondola tour (kabelbaan de berg oo) doen we morgen wel, want daar is én geen tijd meer voor, én er is brand in de buurt want als we aan komen rijden denken we eerst nog dat er een wolk om de berg heen hangt, maar als we Banff naderen ruiken we dat het rook is en er dus ergens iemand de bbq heeft aangezet.
Er was trouwens ook nog de triathlon in het dorp, maar die hebben we maar aan ons voorbij laten gaan.