Icefields Parkway, oftewel van Banff naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Icefields Parkway, oftewel van Banff naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Icefields Parkway, oftewel van Banff naar Jasper

Blijf op de hoogte en volg Frans

11 September 2012 | Canada, Jasper Park Lodge

Gisteren zijn we in en rond Banff gebleven. De weergoden lieten ons voor de eerste keer iets in de steek, de dag begon wat bewolkt en de ochtend hebben we gebruikt om langs een van de grote meren rond Banff te wandelen. Het meer is zo groot dat er een paar kleine jachthavens zijn, em het is eigenlijk vreemd om midden in de bergen een boot te zien.

We komen op de weg terug zelfs een big horn schaap tegen. Het eerste echte wild na de dagelijkse eekhoorn. Het zou er helaas bij blijven.
Omdat het bog redelijk weer bleef zijn we met de kabelbaan Sulpher Mountain op gegaan wat een schitterend uitzicht geeft over Banff en de omringende bergen. Deels in de wolken, deels on de zon en steeds wisselend. Boven nog naar een naastgelegen bergtop gelopen.
Terug naar Banff geprobeerd de high tea te nuttigen bijnhet Fairmont Banff hotel. Helaas, we hadden niet gereserveerd en ze zaten vol. Wel nog even door het hotel gelopem, waarbij je je soms echt in een middeleeuws kaateel waant.
Daarna nog wat door Banff gestruind en net voor het onweer losbarst terug in het hotel. Later is het weer opgeklaard als we voor het eten naar Banff rijden en we eerst nog langs Vermillion Lake rijden wat vlak naast ons hotel ligt.

Vandaag dus op naar Jasper, via een van de mooiste wegen door de bergen ter wereld, de Icefields Parkway. Helaas zijn de weersvorspellingen niet zo best, en je weet het, als ze slecht weer voorspellen komt het altijd uit....
Ondanks het mindere weer blijft het een achitterende weg, ook als de bergen in de wolken liggen en het soms hard, soms zacht regent. En ook af en toe een zonnetje er door, waarbij direct het uitzicht groter en mooier wordt.

De regen wordt nu natte sneeuw, en als we richting de icefields komen verandert dat natte in droge...
Bij de Columbia Icefields ligt een klein deel van deze gletcher langs de weg en kan je op de gletcher komen met een speciaal voor dit doel gebouwde bus met enorme banden die allemaal aangedreven worden.
Je wordt er eerst met een gewone bus heengebracht. Als we naar de gletcher en op de gletcher rijden komt de zon erdoor en lijken we geluk te hebben. Hoe veranderlijk het weer hier kan zijn blijkt vijf minuten later als we uit mogen stappen voor een kwartier op de gletcher. We stappen uit in een regelrechte sneeuwstorm en komen al na 10 minuten weer de bus in. Maar toch een ontzettend mooie ervaring!

Op de verdere weg naar Jasper komen we nig langs een mooie waterval en klaar het ook weer wat op waardoor we hier in het zonnetje kunnen lopen. De tmeperatuur is trouwens de heke dag zo rond het vriespunt geweest. Hetbkan hier beduidend kouder worden, in ons hotel aangekomen horen we dat het afgelopen winter min-46 is geweest. Dus dat is wel even wat anders dan bij ons. Je kan hier dus iedere winter een elfstedentocht rijden, als E tenminste er nog een oaar steden bij bouwen, want nu kom je niet ver...

Morgen de omgeving van Jasper verkennen.