Op naar Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Op naar Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Op naar Moab

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

09 September 2013 | Verenigde Staten, Moab

Vanochtend in hotel Monaco in Salt Lake City, ja, verwarrend, eerst een gezond ontbijt van verse vruchten en dikke griekse yoghurt genuttigd. Na het uitchecken de koffers in bewarong gegeven om in de ochtend Salt Lake City, en dan met name het gebied rond Temple Square te verkennen. Het is nu maamdag en het is iets levendiger dan gisteren toen we aankwamen. Er lopen welliswaar nog steeds bijna geen mensen op straat, pp een paar daklozen na, maar de winkels zijn open! We zijn hier al eens eerder geweest maar toen op de zondag de stad verkend en dat was een korte missie toen.
Utah is de staat waar in de 19e eeuw de Mormonen heen trokken toen ze in andere staten werden vervolgd, onder andere vanwege hen gebruik dat een man met maximaal vier vrouwen mocht trouwen. Nu is dat ook hier verboden, maar in Salt Lake City staat de hoofdtempel van de mormonen, oftewel de kerk van Jezus Christus van de Heiligen van de laatste dagen. Mormonen is wat korter dus dat zal ik hier verder maar gebruiken.
De Temple zelf mag niet worden bezocht maar in een Visitor Centre staat een opengewerkt schaalmodel zodat je een goed idee krijgt hoe deze ervan binnen uitziet.
Ook op Temple Square een kleinere tempel die je wel mag bezoeken, de Tabernakel waar je ook in mag en vanwaar het beroemde koor wekelijks optredens verzorgt. Het gebouw ziet er van buiten een beetje vreemd uit met een dak van metalen glanzende platen, maar het is beroemd om de akoestiek in het gebouw. Ik wou nog even zingen om het uit te proberen maar vreemd genoeg werd dat niet op prijs gesteld.
Naast Temle Square staan nog allerlei grote gebouwen en het huis van de oprichter van de tempel hier, Brigham Young. Éen van de grotere administratiegebouwen was tot een aantal jaren geleden een luxe hotel, em straalt veel grandeur uit.
Na nog een bak koffie bij Starbucks de bagage eb auto opgehaald bij het hotel en binnendoor gereden naar onze volgende pleisterplaats, Moab in noord-oost Utah waar we drie nachten in een B&B blijven.
Na eerst een eindeloze reeks voorsteden van Salt Lake City gaan we uiteindelijk de bergen in om door te steken. Onderweg verschillende leren gestopt, onder andere bij een heel mooi informatie centrum, compleet met een nagemaakt model op ware grote van een stoomtrein die vroeger door dit gebied trok,
Veel steenkolenmijnen hier, waar ook hetspoor langs loopt en we zien een paar van die eindeloze goederentreinen met meer dan 100 wagons langs rijden. Het weer wordt minder als we Moab inrijden, en het regent aardig. Maar de warme ontvangst van onze Innkeeper maakt dat we dit al snel vergeten. Koffers uitgepakt, lekker bad genomen en zo dadelijk in Moab ergens wat ten. Morgen en overmorgen staan Arches NP en Canyonlands NP op het programma!