Terug naar Utah - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Terug naar Utah - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Terug naar Utah

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 September 2013 | Verenigde Staten, Kanab

Vandaag de korte rit van Monument Valley naar Kanab in zuid Utah, waar we drie nachten in een B&B verblijven. Na de rit door Momument Valley in de morgen, waarbijmde zon nu natuurlijk vanaf een andere kant zijn licht laat schijnen wat dus weer andere mooie plaatjes oplevert, rijden we weg uit Monument Valley. Eerst op zoek naar een tankstation, want met een kwart tank kom je niet ver hier en er is niet op iedere hoek van de straat een pomp. Maar gelukkig is er een kleine nederzetting recht tegen over de afslag vanuit Monument Valley en daar kunnen we tanken. De slang er in en de ramen maar vast schoonmaken. Meestal als je daar mee kaar bent is de tank ook al aardig gevuld. Deze keer niet, er zit pas vier gallon in. De tank werkt zo langzaam dat ik binnen eat geld ga pinnen en als ik terug ben de tank inmiddels half vol is...schiet lekker op dus. Maar na een stief kwartiertje is de tank dan eindelijk vol en kan ik de auto een wasserette inrijden om de te kijken of ik de auto van rood weer naar grijs kan krijgen.twee keer zes kwartjes later is de auto weer redelijk in de oorspronkelijke kleur en zijn de velgen ook weer zilverkleurig en gaan we op weg. Eerst naar Gooseneck State Park dat een kleine dertig km verwijderd ligt van ons. Onderweg komen we nog langs de Mexican Hat, een rots met daarop een platte rots balancerend zodat het geheel iets wegheeft van een man met een sombrero op. leuk plaatje weer!
Kort daarna zijn we bij het State Park aangekomen en hebben we uitzicht over de Rio Puerto die zich hier een baan heeft gegraven door het gesteente. Het lijkt op Deadhorse Point dat we eerder hebben gezien bij Moab. Hier is de bocht nog mooier te zien, en de randen van de canyon zijn heel mooi in ringen uitgesleten zodat het op één grote rij terassen lijkt.
Daarna de weg vervolgd naar Kanab. Het landachap verandert steeds weer en de kleur van de rotsen ook. Op een gegeven moment zijn ze prachtig wit met donkerrood. Het uitzicht verveelt hier nooit.
Vlak voor Kanab nog een klein buitje maar in Kanab schijnt de zon en is het dik 25 graden.
We worden verwelkomd door de Inn-keepster die ons met veel enthousiasme door het mooie gerenoveerde huis leidt. Het is gebouwd in 1845 wat voor hier erg vroeg is. Gebouwd door een Mormoon die er met zijn vier vrouwen in heeft gewoond voor het rond 1900 een hotel werd. Daarna heeft er tientallen jaren een eenzame en wat wereldvreemde man in gewoond die het huis kiet vervallen. In de tachtiger jaren is het gekocht door een echtpaar die het helemaal hebben gerenoveerd. De Inn keepster heeft het 8 jaar geleden overgenomen. In het huis hangen oude foto's van het huis in de verachillende periodes en het staat vol met antiek en rariteiten. Zo staat er een grote kast in de diningroom waar boven aan weerskanten een stuk ijzer aanhangt en onze gastvrouw zegt, dit is een quiz, raadt eens wat dit is. We kunnen het niet raden al zien we wel dat het net als een opklapbed naar beneden gekanteld kan worden. Als de gastvrouw het laat kantelen zien we een zinken badkuip, compleet met zeepbakje.
Eerst een uurtje heerlijk buiten op schommelstoelen dedagelijkse routine van foto's overzettten en bekijken, dan nog even in bad en tegen achten naar een voortreffelijk en leuk ingericht restaurant voor de maaltijd.
Morgen op weg in de buurt van Kanab, waar de Grand Canyon, Briyce Canyon en Zion National Park allemaal in de buurt liggen. Keuze genoeg dus de komende twee dagen!