Grand en Bryce Canyon - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Grand en Bryce Canyon - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Grand en Bryce Canyon

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

17 September 2013 | Verenigde Staten, Kanab

Vanochtend eerst weer lekker in de tuin ontbeten met veel vers fruit, yoghurt en wat hartigs. Wordt nog moeilijk dit af te wennen straks vrees ik...daarna weer op pad. De Grand Canyon ligt zo'n 100 km van Kanab af. Dat wil zeggen de North Rim van de canyon. Als je naar de South Rim zou willen moet je meer dan 350 km omrijden. De Grand Canyon is tenslotte Grand, meer dan 200 mijl lang en op sommige punten een paar mijl breed. En dan ook nog bijna een mijl diep. Dus wij gingen deze keer naar de North Rim. Deze ligt hoger dan de zuidelije kant en de temperatuur is er meestal een paar graden lager dan de overzijde. Deze kant is in de winter afgesloten. Ook is er maar 1weg naar de canyon toe die zich nog een keer splitst naar twee andere uitkijkpunten over de canyon, dus heel wat anders dan de overkant waar een 25 mijl lange weg met verschillende uitkijkpunten meer van de canyon laat zien. Helaas was 1 weg ook nog afgesloten zodat we maar twee punten overhielden. Wel hadden we prachttig weer zodat het uitzicht soms adembenemend was.
Er staat op een punt een oude lodge vanwaar je een prachtig uitzicht hebt. Ook loopt hier een kort wandelpad van circa 1 mijl langs de canyon. Plaatjes genoeg kunnen schieten dus.
Eigenlijk was het gisteren de bedoeling om na Zion naar Bryce te rijden aangezien deze twee parken dichter bij elkaar liggen. Maardoor alde wegwerkzaamheden was dat er niet meer van gekomen en 'moesten' we dit vandaag met de Grand Canyon combineren wat een paar extra kilometers op de al volle teller brachten.
Tegen half vier kwamen we in Bryce aan. Het weer was helder en zonnig zodat we naast de bijzondere steenformaties ook mijlenver konden kijken. Bryce is moeilijk te omschrijven, je moet het eigenlijk gewoon zien. Het is een relatief klein park maar ik vind het één van de mooiste. Als je meer tojd hebt moet je hier overnachten zodat je het park in de middag en de volgende ochtend kunt zien. Je staat dan versteld wat jet verschil in zonlicht doet met de kleuren!
De rotsen zijn door erosie van wind en regen tot soms bizarre vormen gemaakt en het is makkelijk voor te stellen dan de Indianen in de hoodoos hen vooruideren terug denken te zien. Voor hen is Bryce dan ook een heilige plek.
We hebben nog een mooie zonsondergang gezien voor we in het donker terug reden naar Kanab. Onderweg in een of ander steakhouse wat gegeten en tegen half elf waren we weer in Kanab. Moe en voldaan snel ons bed in gekropen want de volgende dag om 7 uur op om wat eerder te ontbijten en de rit naar Las Vegas te ondernemen!