Wandelen langs de kust - Reisverslag uit Pacific Grove, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Wandelen langs de kust - Reisverslag uit Pacific Grove, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Wandelen langs de kust

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

26 September 2013 | Verenigde Staten, Pacific Grove

Vandaag ons laatste dagje hier in de US, morgen rijden we naar het vliegveld van San Francisco voor de vlucht terug naar Amsterdam. Rechtstreeks dus zonder nerveus gedoe tijdens een overstap.
Vanochtend eerst ontbeten in de Centrella Inn, onze B&B hier oj Pacific Grove. Prima zoals meestal in de B&B's. Daarna gewandeld naar Monterey wat ongeveer 1,5 km hier vandaan ligt. De overgang gaat geruisloos want de twee plaatsen liggen tegen elkaar aan.
Langs de zee kunnen we helemaal lopen en onderweg komen we van alles tegen, zeeleeuwen op rotsen in de zee of op een klein prive strandje, pelikanen en aalscholvers die soms laag over scheren en een enkele zeeotter die in het water ligt te spelen.
Monterey was een klein vissersstadje met een eigen visverwerking industrie. Vooral sardines werden in de Cannerie Row ingeblikt. Nu is deze cannerie row verbouwd tot kleine winkelcentra met allerlei winkels en een enkele koffie shop en restaurant. Monterey is ook bekend vanwege het aquarium dat hier direct aan de kust staat. Deze keer niet bezocht, het weer is te lekker om binnen te lopen. De wind van gisteren is bijna helemaal weg en de zon schijnt volop. Na de winkels en luxe hotels van Cannery Row komen wr eerst bij een pier met vooral vaartuigen van de kustwacht en een marine onderzoeksstation van de overheid. In de verte horen we de zeeleeuwen al blaffen en al snel zien we langs de pier soms enorme mannetjes in de zon liggen die zich soms luidkeels laten horen. Aan het einde van de pier is een golfbreker van stenen gebouwd en daar ligt het vol met de zeeleeuwen die soms elkaar van de rots afduwen voor het mooiste plekje. Diegene die het onderspit moeten delven zijn genoodzaakt rond te zwemmen om een nieuw plekje op te zoeken.
Verderop ligt Fishermans Warff, een pier vol met restaurantjes en soms schreeuwerige winkels met zoetigheid en andere etenswaar. Overal mag je de clam chowder proeven, een plaatselijke lekkernij van gebonden mosselsoep die geserveerd wordt in een grote bol zuurdesem brood.
Inmiddels is de ochtend voorbij als we de route weer in omhekeerde richting vervolgen.
Toch ook nog even in de auto om de 'beroemde' 17 mile drive te rijden. Volgens de folder een wereldberoemde vooral scenic drive, maar het gebied waar je doorheen rijdt ligt vol met golfbanen (stuk of vier) en is verder volgebouwd met enorme huizen die ook ongetwijfeld enorm duur zijn. De golfkarretjes hebben eigen oversteekplaatsen over de weg, en overal langs de weg staan op zijwegen en inritten bordjes die je vooral er op wijzen niet de weg of inrit in te rijden daar het allemaal private propperties zijn. Het is Wassenaar in het groot en je kunt een leuke wedstrijd houden met het inschatten van het aantal kamers dat een huis zal hebben....30 of 40 deze? Beroemd of niet, een echte scenic drive is het zeker niet. Ow ja, je moet er nog 10 dollar voor betalen ook. Dus kom je ooit in de buurt, sla dit dan maar over. De kust er omheen is net zo mooi, mogelijk mooier!
Nu terug in ons verblijf waar iedere middag een glas wijn wordt geschonken voor de gasten. Niet verkeerd dus. De tikfouten zijn gewone fouten en hebben geen enkele relatie met deze geste van het huis!
De auto is inmiddels al leeggehaald, alles vanavond weer in de koffers en morgenochtend op naar het vliegveld! Weer een mooie trip voorbij helaas.....wachten op de volgende!