John Day Fossil Bed NM en staartje van Bend - Reisverslag uit Sunriver, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu John Day Fossil Bed NM en staartje van Bend - Reisverslag uit Sunriver, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

John Day Fossil Bed NM en staartje van Bend

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

07 September 2014 | Verenigde Staten, Sunriver

Ja, ik weet het. Gisteren kondigde ik Crater Lake NP aan, maar vanochtend besloten we het om te draaien en naar het noorden in plaats van zuiden te rijden. John Day bestast uit drie gebieden die nogal ver uit elkaar liggen en waarvan je niet rechtstreeks vanuit het ene gebied naar het andere kunt rijden, waardoor je veel tijd kwijt bent met rijden tussen de gebieden.
Wij hadden één gebied hoog op de lijst staan en dat waren de Painted Hills. Als je Red Rock stat park bij Vegas en delen van Death Valley kent, dan weet je ongeveer wat je hier kunt verwachten. Rotsen in allerlei kleuren en met lagen van kleuren zodat het soms inderdaad lijkt alsof ze zijn geschilderd met enorme kwasten.
Vanuit onze richting lag dit deel van John Day het gunstigst. De Painted Hillls bestaan uit drie uitkijkpunten op verschillende rotsformaties en bij alle drie kan je korte wandelingen maken. Hierdoor zie je de rotspartijen van verschillende kanten, wat weer tot gevolg heeft dat kleuren veranderen door lichtinval en zo. Het is een schitterend gebied dat zo'n 75 miljoen jaar geleden is ontstaan toen brandende gaswolken en lavastromen de tropische bossen van toen verwoestten. De rotsen bestaan eigenlijk uit een kleisoort die enorme hoeveelheden water kan abdorderen. Doordat het een droog en warm gebied is, droogt de klei uit tot een substantie van kleine, losse korrels. Als het regent zet de klei weer uit.
Één van de drie punten heeft een fossielenheuvel. Hier liggen vele brokjes steen met vooral fossielen van bladeren en zaden, uit de bossen die hier eens waren.
Na hier uitgebreid te hebben rondgekeken reden we terug naar de hoofdweg en sloegen af richting Mitchel. Dit is een gehucht met een western-look bar en een groceriestore. Verder is er niet zoveel te vinden. Hier keken we op de navigatie hoever de andere delen waren verwijderd. Het Sheeprock deel was met drie kartier het dichst bij dus daar wenden we de steven naar toe. Het is een gebied verspreid langs een paar kilometer weg waarlangs bijzondere rotsformaties staan, zoals een Goose Rock en Cathedral rock. Met enige fantasie kan je in sommige benamingen mee gaan. Er is een blue bassin waar een trail naar toe loopt van 3.2 mijl. De trail heeft de kwalificatie difficult en bij een temperatuur van dertig graden besloten we dit maar aan ons voorbij te laten gaan.
Een leuk ander inderdeel is een oude farm. Tot in de jaren zeventig nog in gebruik. In de zomermaanden is het huis te bezoeken, maar dit was vandaag gesloten. I denk dat het tot en met Labour Day open was. Maar je kon nog wel rondstruinen op het erf en bij de schuren. Er stonden een aantal werktuigen en wagons buiten, naast twee vergane Fordjes. Ook leuk om te zien is het schapen-scheer gedeelte naast de schuur. Dit stond het hele jaar leeg, op een paar weken in het voorjaar na, als hier de schspen werden geschoren. Je krijgt een goed beeld hoe dat in vroeger tijden ging.
Op weg naar onze B&B zijn we nog even in Bend gestopt. Hier is een oude katholieke school een aantal jaren geleden verbouwd tot hotel. Daarnaast huisvest het een theater, bioscoop, spa en twee pubs met een restaurant. Het leuke is dat verl details van de school bewaard zijn gebleven en het geeft een uitstekend beeld hoe de paters en leetlingen hier hebben geleefd.
Ons avondmaail wilden we bij een chinees nuttigwn die onze gastvrouw ook had aanbevolen. Voornamenlijk omdat deze dichtbij was (kwartiertje rijden) en de chinees altijd wel smaakt. Nu zijn wij niet zulke vroege eters aangezien we na een dagje sightseeing altijd even een uurtje bezig willen zijn met relaxen, foto's en opfrissen. Dus toen we tegen achten de chinees binnen liepen, die er al erg leeg uitzag, vertelde de eigenaar dat hij gesloten was, alleen afhalen kon nog. Daar hadden we geen zin in, dus er was nog een aanbevolen Mexicaan even verderop. Deze hoefde ons niet te vertellen dat hij gesloten was, een donker en verlateb gebouw zei ons genoeg. Als laatste optie voordat we bij de Mac moesten uitwijken was een klein lokaal restsurantje dat nog open was. Hier hebben we gegeten en het vermakelijke was dat het werd gerubd door: Chinezen! Dus toch nog een vorm van naar de chinees. We waren hier de laatste en eninge gasten en de eigenaar met zijn personeel liep nog net niet gelijk met ons naar buiten toen we klaar waren, maar veel jan het niet hebben gescheeld...
Morgen staat Crater Lake NP op het programma....