Oregon coast - Reisverslag uit Sunriver, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Oregon coast - Reisverslag uit Sunriver, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Oregon coast

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

10 September 2014 | Verenigde Staten, Sunriver

De locatie bij Bend was gekozen omdat het centraal in Oregon ligt en we dus vanuit hier naar alle windstreken konden uitwaaien. Vandaag stond ons vizier westwaarts gericht. Op naar de kust! Om daar te komen eerst richting Eugene via een prachtige weg door de bergen met riviertjes en soms grote meren. Eugene was groot genoeg om een Starbucks te huisvesten dus daar maar even langs gereden. Vanuit Eugene vlakte de weg iets af bereikten we Florence, onze eerste stop langs de kust. Florence heeft een gezellig oud vissershaventje in de riviermonding van de Siuslaw River. Leuke winkeltjes en gallerieën wisselen elkaar hier af en we hebben dan ook even lekker de benen hier gestrekt. Daarna op die goede oude US101 naar het noorden. Onderweg een paar keer gestopt bij mooie uitkijkpunten over kliffen en naar vuurtorens op landtongen. Even voorbij Yatchas naar een prachtig stuk strand geweest met een flink aantal getijdepoelen. Deze keer hadden we echter de pech dat het net vloed was geweest en de poelen nog steeds met water werden gevuld waardoor we er niet in konden kijken. Wel leverde het mooie plaatjes van opspattend wit schuimend water op.
De US101 weer verder noordwaarts richting Newport Bay. De weg is ook in dit deel van de kust spectaculair mooi. Ik begin er aan te denken om maar eens een keer van Vancouver naar San Diego te rijden!
Newport Bay rijden we binnen via een enorm hoge en lange brug over de Yaquina river. Ook hier is een oude haven maar deze is iets minder gezellig dan Florence. Maar dat komt ook doordat deze nog in gebruik is en de visafslag en enkele verwerkingsbedrijven hier zijn. Verder zijn er bijna alleen maar tientallen visrestaurantjes en weinig winkels. Wel zitten er op steigers achter de afslag een flink aantal zeeleeuwen die het nodige kabaal maken bij het vechten om het beste plaatsje in de zon.
De reis gaat over de US20 terug naar Bend waar we net als gisteren, alleen nu een uurtje later, een hapje eten voor het laatte stukje richting onze pleisterplaats.
De laatste nacht hier, morgen verruilen we Oregon voor de laatste staat deze trip, namelijk Californië. Onze volgende halte is Arcata, iets bovven Eureka aan de kust en vlakbij Redwood NP.