Grass Valley en de Empire Mijn - Reisverslag uit Nevada City, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Grass Valley en de Empire Mijn - Reisverslag uit Nevada City, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Grass Valley en de Empire Mijn

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans

16 September 2014 | Verenigde Staten, Nevada City

Vandaag eerst natuurlijk genieten van het aangeboden ontbijt. Eerst een fruitcoupe, daarna omelet met sausages en gebakken aardappelen en uien. Niet verkeerd en het voordeel is dat je de rest van de dag weinig honger krijgt.
Vandaag zoeken we het dicht bij 'huis'. Grass Valley ligt een paar mijl van Nevada City en is ook een goudzoekers stadje met leuke, western-style gebouwtjes. En net als in Nevada City zitten er allerlei winkels en gallerieën in. En heel veel wine-tasting zaakjes. Als je die allemaal op één dag bezoekt slaap je je ries de volgende dagen wel uit. Je kan dus ook merken dat het wijngebied van Californië hier bijna om de hoek ligt in de Napa Valley.
Tegen een uur of 1 rijden we een heel klein stukje verder, naar het Empire Mine Historical State Park. Deze Empire mijn was tot 1957 in gebruik. In diepe gangen, tot bijna 1 mijl onder de grond, boorden de mijnwerkers de brokken goud bevattende steen uit de aders en gangen van deze mijn, waarna ze bivengronds de brokken steen in grote machines werden verpulverd tot gruis. Dit gruis stroomde dan weer over houten banen met kwik, waardoor het goudstof zich aan het kwik hechtte. Later werd dit dan weer van elkaar gescheiden, o.a. Door gebruik van cynaide. Een lekkere, gezonde bezigheid al met al.
Op het terrein staat ook nog de zomer 'cottage' van de iud-eigenaar. Nu heb ik bij het woord cottage zo'n klein, gezellig Engels huisje in gedachten, maar deze cottage verdient meer de naam Estate. Het is een aardig huisje zullen we maar zeggen. Leuk ingericht en de gids -allemaal vrijwilligers - vertelt er een mooi en interessant verhaal bij. En oassant laat ze ook nog ecen de bescheiden onderkomens van de familie in San Francisco en Ierland zien. Dat laatste was een huwelijkpresentje voor de dochter des huizes en haar Ierse man.
Vandaag loopt de temperatuur op naar een mooie 32 graden, dus als we in de middag bij ons verblijf terugkomen in het prima toeven op de veranda. In de schaduw wel te verstaan.
Morgen de laatste pleisterplaats: San Francisco! Het zit er al bijna weer op deze reis!