dag drie, Savannah - Reisverslag uit Robert M Hitch Village, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu dag drie, Savannah - Reisverslag uit Robert M Hitch Village, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

dag drie, Savannah

Blijf op de hoogte en volg Frans

16 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Robert M Hitch Village

Dag 3, Savannah

Ėén van de plezierige dingen in een B&B is de 2e b van breakfast. Gisteravond konden we al een briefje invullen met de keuze tussen de chef's special, de healthy choice of het classic breakfast. Dan kruisde je vervolgens aan wat je er allemaal bij wenste zoals soort eieren, toast, bacon, wafels en ga zo maar door. Het blijft lastig kiezen en om de een of andere reden trok de gezonde keuze het minst. En dat kwam ook doordat je voor vers fruit bij de andere kon kiezen dus het werd eigenlijk automatisch gecompenseerd. Ook de tijd kon je aangeven en dus kwamen we zeepjes fris om half negen aangelopen. De temperatuur was al aangenaam met zo'n 25 graden en dus gingen we buiten zitten. Onze B&B beslaat drie huizen en aan de achterzijde is een grote tuin met daarboven langs de gevels gietijzeren balkons waar het ontbijt kon worden genuttigd. Het was daar prima zitten en na een al even prima ontbijt gingen we op stap.

Eerst wat noodzakelijke boodschappen doen bij de Walmart en daarna de auto weer bij ons logeeradres achtergelaten om te voet Savannah te verkennen. Voordeel is dat we in het historisch deel slapen en dat je het allemaal makkelijk te voet af kan. Eerst naar het Forsyth Park wat vlak bij ons ligt. Dit is een klein park met oude eiken en de voor Savannah zo bekende fontein. De bomen zijn oud en er hangen lange slierten mos aan. 'S avonds zorgt dat voor een wat spookachtig beeld, overdag is het gewoon een mooi gezicht. En naast de mos zitten de bomen ook vol met krekels die voor een flink kabaal zorgen.
Na het park door het historisch centrum op weg naar de rivier. Langs een oude eik uit 1723 die nog in volle glorie overeind staat. En via de vele parkjes, allemaal met grote, oude bomen die de mooie historische huizen en vele kerken er omheen soms aan het zicht ontnemen, maar ook voor koelte zorgen omdat de bladeren de zon tegenhouden. Inmiddels is de zon wat minder aanwezig en duiden donkere wolken er op dat we het waarschijnlijk niet helemaal droog zullen houden vandaag. Maar met 32 graden is dat eigenlijk niet zo heel erg.
Bij de rivier aangekomen de trappen naar beneden genomen om River Street te bereiken. Hierlangs zijn talloze winkels, restaurants en barretjes gevestigd. Van souvenirshops tot speciaalzaken en kunstgalerijen. Speciaalzaken zie je tegenwoordig natuurlijk overal en we kennen de winkels die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld olijfolie, thee en koffie of natuurzepen. Hier hebben ze er ook één in, hoe kan het ook anders in Georgia, pinda's. Talloze smaken met kruiden, mosterd, pepers, chocola en ga zo maar door. Én je mag ze allemaal proeven! Een paar uitgeprobeerd en er zitten best lekkere smaken tussen. Een andere shop is gespecialiseerd in honing producten. En niet alleen in potten maar ook in lange, slanke flessen. En ook hier kan je weer van alles proeven. Erg lekker is een partje appel met honing en daarop gebrokkelde blauwe kaas. De lunch slaan we op deze manier maar over, compenseert tenslotte ook de overdaad van het ontbijt een beetje.

Na flink wat gewandeld te hebben is het bij de city market goed toeven met een biertje en muzikale begeleiding van een bandje. Volgens al die mooie apps hebben we alles bij elkaar een kleine 10 kilometer gelopen vandaag en dat voelt ook wel aan als waarheid. De band speelt Bob Seeger, Eric Clapton, Billie Joel dus het worden twee biertjes voor we langzaam aan weer teruglopen naar onze slaapplaats. Daar eerst maar weer het ontbijtformulier voor morgen ingevuld en de parkeermeter aangekruist waar ze morgenochtend geld voor ons instoppen. In de huiskamer liggen plakjes lime cake en verse ijsthee dus maar even blijven zitten voor we ons gaan opfrissen voordat we vanavond een plekje gaan zoeken om te eten. Het wordt een pub die uitstekende maaltijden ook serveert en vlak bij ons adres is. Dat scheelt weer een paar kilometer vanavond. Daarna de route voor morgen uitstippelen. We hoeven niet zo ver, we rijden morgen naar Charleston in South Carolina. Maar dat is morgen, nu eerst nog in bad, eten en de dag laten bezinken!

• 18 Augustus 2015 - 00:36

Paul Bogers:

Beste Frans,
    Je kent mij niet maar mijn vriendin Angelique Berger wel. Zij wees mij op jou reisverslag ook omdat wij volgend jaar Mei die kant op gaan ! Ik ben fan, keep my posted !
    Groeten Paul

• 18 Augustus 2015 - 04:27

Frans:

Hi Paul, welkom bij de volgers! Als je tegen die tijd tips wil hebben hoor ik het wel. En doe Angekique de groeten!