Cajun pawn, antebellum huizen en een Mexicaan - Reisverslag uit Alexandria, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Cajun pawn, antebellum huizen en een Mexicaan - Reisverslag uit Alexandria, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Cajun pawn, antebellum huizen en een Mexicaan

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

27 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Alexandria

Vandaag Mississippi achter ons gelaten door deze rivier in Vicksburg over te steken naar Louisiana. Het einddoel ligt niet zo gek ver van Vicksburg af, Alexandria is zelfs binnendoor in een uurtje of drie te doen.
We doen dan ook rustig aan, laten de Interstate links van ons liggen en gaan via de US80 eerst meer eens een stuk westwaarts. Door slaperige, kleine stadjes, af en toe zien we een klein stukje van een rivier waar de cipressen, zoals in de Bayou, met de brede wordende voet, in het water staan. vrij veel landbouw hier, meest weet katoen zoals we nu in alle zuidelijke staten tot nu toe veel hebben gezien. Een enkele keer wat koeien die massaal de schaduw van bomen opzoeken.
In de ochtend is het iedere dag 'koel', met zo'n 20 graden, die in de ochtend dan oploopt naar de 24-25 graden en in de latere middag boven de 30 te eindigen. We gaan het weer trouwens de komende dagen wat meer in de gaten houden in verband met de tropische storm Erika, die nu boven Puerto Rico ligt en mogelijk na het weekend bij Florida tot orkaankracht komt richting de zuidkust. En aangezien wij daar dan ook zijn is het wel handig om deze in de gaten te houden.

Alexandria is de thuisstad van de Silver Dollar Pawn shop, ook bekend als de Cajun Pawn Shop, de reality serie die een aantal jaren op History heeft gedraaid. De baas zelf is in de winkel en komt een praatje met ons maken. We horen daarbij ook waarom hij is gestopt met de serie. Komt er kortweg op neer dat er twee redenen zijn: Disney heeft een groot belang genomen in History, en bij Disney mag er niet op enige vorm van geloof de nadruk liggen, en aangezien hij overal in de zaak de borden met 'in God we trust' heeft hangen, plus de tien geboden buiten naast de deur, lag dit gevoelig. De tweede reden is dat er in deze reality series wel wat manipulaties zitten en hij het een aantal keren niet eens kon zijn met 'experts' die van ver werden ingevlogen om voorwerpen als authentiek te verklaren terwijl hijzelf het vervalsingen vond. De waarheid zal wel in het midden ergens liggen. Maar hij is wel een man van principes. En laten we zeggen een vurig republikein met de sterke mening dat alle wetten van de huidige regering direct na de verkiezingen ongeldig moeten worden verklaard! Ik heb maar niet gevraagd hoe dat zou moeten mocht Hilary president worden...
Maar de winkel was leuk om te zien, samen met een paar bekende gezichten uit de serie. En er waren een paar zaken die ik in de serie wel voorbij heb zien komen, zoals een General Lee replica auto, een schoenpoetsboot en een gepimpte scootmobiel.

De dag is dan toch ook weer snel voorbij. In de stad zien we al een paar mooie huizen met de bekende veranda's met schommelstoel die zo kenmerkend zijn voor het zuiden.
De maaltijd is deze keer bij de Mexicaan en smaakt prima. Morgen de omgeving hier verder verkennen.