Wel en geen swamptour - Reisverslag uit New Iberia, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Wel en geen swamptour - Reisverslag uit New Iberia, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Wel en geen swamptour

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

30 Augustus 2015 | Verenigde Staten, New Iberia

Onze gastvrouw had ons gisteren geïnformeerd over het ontbijt. Om acht uur werden we verwacht en er zou eerst vers fruit geserveerd worden, daarna voor de liefhebbers sereals waarna de hoofdgang zou worden opgediend. Ze beloofde tevens echte, sterke koffie te zetten en al met al kondigde ze aan, zou het een flinke hap zijn.
Ze heeft woord gehouden. De sereals hebben we maar overgeslagen, maar de acht! Versgebakken bisquits (soort scone broodje) met scrambles eggs en bacon, of eigengemaakte jam konden we echt niet laten staan. En het fruit ging ook wel aardig op. Al met al hebben we in de middag niet zoveel gegeten, op het ontbijt konden we een aardige tijd teren.
Daarna naar de bayou en swamps van Louisiana. Eerst naar Pierre Part, midden in een gebied van meren, kanalen en kleine uitlopers. Op een zondag is het een drukte van belang bij de boot landings. Ze staan gewoon te dringen om de boot van de trailer te laten glijden om met de familie een dag te gaan varen en vissen. De stadjes hier zijn enorm uitgestrekt. Vaak loopt er maar 1 weg met korte zijstraatjes die uitkomen bij water. En met uitgestrekt bedoel ik een mijl of acht lang en tweehonderd meter breed. En het lijkt wel of iedereen iets doet op het water en er de kost mee verdiend. Overal borden met garnalen en crayfish te koop, cajun style restaurants etc.
Ook zien we veel olie velden en installaties. Niet alleen in de Golf van Mexico en Texas, maar ook in zuid Louisiana wordt veel olie gewonnen.
Veder naar Thibodaux en we gaan verschillende keren een brede rivier over. Aangezien hier ook grotere schepen varen en er ook een flinke scheepvaart industrie omheen zit met bouw- en reparatie werven, zijn deze bruggen enorm hoog. Je rijdt als het ware tegen een aardig flatgebouw op als de brug niet open kan.
Houma is nog verder zuidelijk de volgende stop. Ook hier weer hetzelfde beeld van vissende mensen aan de kant of vanuit boten. Ee kijken hier of we een swamp tour kunnen maken maar op zondag zijn ze in dit gebied gesloten dus dat houden we voor een van de komende dagen tegoed. We kunnen wel een korte wandeling maken in een state refuge. Enorme spinnen zitten in grote webben te wachten tot er iets invliegt, en gezien al het gefladder van libellen en de nodige muggen kan dat nooit lang duren. Ook lopen er grote krekels of iets dergelijks bij tientallen op het pad. Aan weerskanten het water, vaak overgroeid met lelies en andere waterplanten. Er zitten krokodillen in het gebied, maar die vonden het waarschijnlijk te koud (32 graden) om zich te laten zien. Onze gastvrouw vertelde ons gisteren bij de aankomst dat de huidige temperatuur naar hun begrippen aan de lage kant was....
De wandeling biedt veel te zien en eindigt bij een plankier bij een stukje open water. Hoewel we allerlei geluiden van vogels horen zien we er slechts 1 op wat afstand.
Op de terugweg via Franklin. Hier staan een aantal mooie 'planters houses' die we met plezier op de foto zetten.
Ee besluiten de dag in Lafayette bij een steakhouse voor de nodige fourage. Morgen gaan we met de nodige stops naar Baton Rouge, de hoofdstad van Louisiana. Maar voor we daar komen gaan we naar Avery Island waar niet alleen een mooi park ligt, maar waar ook de Tabasco vandaan komt. Belooft weer een heet dagje te worden!