De gotische wijk en wat winkelen - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu De gotische wijk en wat winkelen - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

De gotische wijk en wat winkelen

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

25 Mei 2017 | Spanje, Barcelona

Vanochtend eerst een ontbijtje genuttigd in ons hotel om tegen een uur of half tien de zon in te stappen. Het is hier prima weer, graadje of 26 met een strak blauwe hemel zonder een enkel wolkje.
De kathedraal ligt op 50 meter afstand dus dat was ons eerste doel. Het is een gotische kerk wat zich vooral kenmerkt in een smalle, spitse toren.
Het plein overgestoken en naar binnen gewandeld. Omdat de kerk ingebouwd is tussen huizen en smalle straatjes, krijg je van buiten eigenlijk geen goede indruk van de grootte. Eenmaal binnen zie je die wel, en het is een flinke kerk. Vele kapelletjes aan de zijkanten en aan een kant loopt er een grote zijgang met een binnenplaats. Dat is verrassend. In deze patio is een vijver met een kleine fontein en er zwemmen allerlei vissen rond.
Ook zitten er witte ganzen in een ruimte naast de vijver.
De kerk hangt verder vol met tv schermen waarop allerlei informatie is te zien. De moderne tijd is hier wat doorgeslagen, want een kaarsje branden betekent hier een kunst kaars aansteken. Zo'n lampje op batterijen heeft toch wat minder sfeer. Maar ze zullen er wel een goede reden voor hebben om dit zo te doen.
Na de kerk slenteren we verder door de wijk. De winkeltjes gaan open en het wordt gezellig druk op straat. De winkeltjes zijn heel gevarieerd en van antiek tot moderne kunst, er is van alles te vinden. Plony vind in een Peruaanse indianen winkeltje en leuke omslagdoek en shirtje, dus dat nemen we maar mee.
Er zijn talloze pleintjes in deze oude wijk en op de meeste zijn gezellige terrasjes te vinden. We drinken dus een kop koffie op een van deze pleintjes om verder te wandelen richting Parc de la Ciutadella te lopen. Dit is aan de rand van de gotische wijk en loopt richting de haven. Even buiten dit park ligt de Arc de Triomph van Barcelona en dat lopen we eerst heen. Over een brede Boulevard worden in het midden allerlei stands opgebouwd, zo te zien met allerlei reisinformatie. Ik denk dat er dit weekend een soort vakantiebeurs wordt gehouden.
Na wat foto's van de Arc te hebben genomen lopen we terug naar het park en lopen we dwars er doorheen richting de dierentuin. Daar gaan we naar rechts en lopen zo naar het Placa del Portal de la Pau, waar Columbus vanaf een hoge zuil over de haven uitkijkt
We lopen eerst een stukje naar de haven voordat we terug lopen richting Columbus. Op dit plein komt de Rambla uit.
Het is toch de Ramblas zeg je misschien, maar in het Catalaans wordt de s weggelaten. Catalaans is hier de voertaal en op alle borden en straatnamen staat het alleen in deze taal. Dat is soms verwarrend aangezien het soms best verschilt van het Spaans.
Ze zijn hier erg trots op het Catalaans en dat uit zich ook door vele Catalaanse vlaggen op gebouwen door de hele stad.
Achter het plein lopen we eerst naar een hoog gebouw, waarvan het er naar uitziet dat er een uitkijk platform op een van de bovenste verdiepingen zit. Dat klopt ook, er blijkt een restaurant te zitten. En vriendelijke dame verteld dat het restaurant helaas gesloten is, maar dat een lounge bar een etage lager wel open is. Boven gekomen kunnen we rondom lopen en hebben we een prachtig uitzicht over de stad en de haven. We drinken wat een na een half uurtje gaan we weer verder. Op de vraag of we kunnen reserveren kan de dame ons niet verder helpen, zij spreekt weinig Engels en mijn Spaans is ook wat roestig. Maar dat lossen we weer op door later op de dag in ons hotel te vragen of zij kunnen proberen een tafel te boeken. De uitkomst weet ik nog niet, dat wordt een verrassing straks.
Terug op de Rambla lopen we richting place de la Cataluna. Ongeveer in het midden zit een overdekte markt waar allerlei etenswaren worden verkocht. Niet eten we een zakje kaas met ham, wat ze in puntzakjes verkopen. Erg lekker.
Na een ijsje gegeten te hebben en nog wat gewinkeld lopen we over het Place de la Catalunia. Hier is een groot waterhoofd waar we ook nog even door heen struinen.
Na nog wat verder te lopen keren we op een gegeven moment om, om weer terug te lopen richting de gotische wijk. Inmiddels loopt het tegen vieren en eenmaal terug bij de kathedraal vinden we een plekje om onze vermoeide benen en voeten wat rust te geven, bij een glad sangria en water voelen we langzaam de krachten weer wat terug komen. Volgens de apps hebben we er zo'n dertien kilometer opzitten, dus het is verdiend.
Daarna terug naar het hotel om ons wat op te frissen om later te bekijken waar we gaan eten.
Morgen staat de Sagrada Familia op het programma en combineren we dat met andere Gaudi kunstwerken.