de eerste dagen - Reisverslag uit Robert M Hitch Village, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu de eerste dagen - Reisverslag uit Robert M Hitch Village, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

de eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Robert M Hitch Village

Amerika 2015

Dag 1, op naar Pensacola.

Vandaag (vrijdag) om zes uur opgestaan. Thijs zou ons op, een uur of zeven ophalen en naar Schiphol brengen. Ruim voor zevenen stond onze chauffeur al voor de deur. Koffers en ons zelf ingeladen en dan op weg. In de auto rond Amsterdam kom ik er achter dat de fototas zielig alleen is achtergebleven. Niet lang getreurd, ik heb nog twee telefoons en de iPad bij me dus foto's maken komt wel goed. En aan ieder nadeel kleeft vaak ook weer een voordeel: het scheelt weer wat kilootjes op de rug.

Ruim op tijd op Schiphol dus waar we tijd zat hebben. Bij de balies van United eerst de verplichte vragen beantwoorden en dan de koffers afgeven. In Houston moeten we overstappen en ze daar dus van de ene band via de douane op de andere band zetten. Maar zover is het nog lang niet, eerst maar een koffie. Dan wat rondlopen. Ze zijn weer stevig aan het verbouwen dus de ruimte is overal wat smaller en veel winkels zitten in een tijdelijke, meestal ook kleinere, behuizing. Na een eerste rondje dan maar weer even zitten en tegen tienen naar de gate. Wat later dan gepland boarden we en al vrij snel taxiën we naar de baan en de lucht in. Tijdens de vlucht nog maar eens de West Side Story bekeken en verder wat spelletjes en mijn boek uitgelezen. Na een voorspoedige vlucht landen zo'n 25 minuten voor schema op George Bush Intercontinental Airport. Ik had gehoopt gebruik te kunnen maken van de nieuwe automaten in plaats van de rij voor immigratie, maar helaas, ze staan er wel, maar zijn nog in plastic ingepakt. Dat wordt dus weer schuifelen zoals in Disney en vooral veel geduld hebben. Maar na een klein uurtje zijn we deze horde gepasseerd en op zoek naar de koffers. In het vliegtuig riepen ze al om dat deze bij band 8 zouden worden afgeleverd dus op weg naar deze band. Daar lag niets wat op onze koffers leek en dat kon ook niet want ze hadden band 6 gebruikt. Aangezien we nadat we geen koffers zagen al snel op het bord gezien hadden dat onze vlucht daar niet bijzat liepen we op de terugweg al snel op de koffers af die al naast de band waren gezet. Dan op weg naar Customs. Ook hier weer een rij, maar deze was in vijf minuten gepasseerd. Daarna snel de koffers op de band en wij met het treintje van terminal E naar B. Dat duurde nog geen vijf minuten en toen liepen we op naar onze gate. We hadden nog een halfuurtje voor deze zou gaan boarden dus eerst maar een koffie. Niet lang daarna konden we instappen en vertrokken we zelfs iets voor schema voor de tweede etappe naar Pensacola. Dit ligt in het noorden van Florida aan de Golf van Mexico in de zogenaamde Panhandle. Voor ons waren er twee belangrijke redenen om deze plaats uit te kiezen: de vlucht hier heen was het goedkoopst. Grappige is dat van Amsterdam naar Houston duurder was dan via Houston naar Pensacola! En reden nummer twee is dat Pensacola perfect in ons geplande rondje past. Ik had eerst gekeken om via Atlanta of Orlando te gaan maar dit was prijs (Atlanta) of route-technisch (Orlando) niet handig.
Dit betekent wel dat, omdat we tegen zeven uur 's avonds zouden aankomen we alleen maar ons hotel en een klein beetje Pensacola zouden zien.
Het voordeel van een kleine luchthaven is dat alles snel gaat en we de huurauto in de terminal konden ophalen in plaats van met een shuttlebus eerst een paar kilometer weg de auto pas op te kunnen halen. De koffers lagen al op de band toen we aan kwamen lopen en de balie van Alamo was tegenover de band. En er stond niemand voor ons dus een paar minuten later liepen we met de sleutels van een Chevrolet Malibu de garage in. Koffers achterin, wij voorin, de zuignap voor de telefoon op de voorruit geplakt en de navigatie op ons hotel ingesteld en niet lang daarna reden we de eerste mijlen van deze trip. Ons hotel was slechts vijf mijl van de luchthaven af dus niet lang daarna waren we ingecheckt en konden we de eerste keer onze spullen weer uitladen. Aangezien volgens google downtown een kwartiertje lopen was besloten de benenwagen te nemen na de vele uren opgevouwen te hebben gezeten in vliegtuigen. Downtown Pensacola leek in eerste instantie niet erg gezellig, maar na een stukje de andere richting te hebben gelopen dan vriend google aangaf, kwamen we in een levendige straat met restaurants, bars, winkels en een bioscoop. De keuze werd volkomen random gemaakt en viel op een sportsbar. De eerste avond wilden we toch geen uitgebreide maaltijd, een burger was voldoende. Die kwam snel en was zeer smakelijk. En na het kwartiertje weer terug te hebben gelopen ploften we tegen half tien op bed. Nederlandse tijd half vijf dus we hadden er bijna 24 uur opzitten. De volgende dag stond een lange rit naar Savannah gepland dus de wekker om 7 uur gezet en de luiken vielen snel daarna dicht en begonnen we de eerste nacht in de USA.

Dag twee - Pensacola naar Savannah

De wekker wekte ons keurig op tijd. We waren beide rond vier uur wakker maar toch weer ingedommeld. Na de douche de koffers in de auto en daarna ons ontbijtje in het hotel. Toast, yoghurt en een soort croissantje later weer terug naar de auto. Heen naar de ontbijtruimte was het al knap benauwd en aan de auto's en de weg konden we zien dat het geregend had. Door de druppels nog net geen warm water liepen we naar de auto. De eerste mijlen hoosde het op een gegeven moment maar na een klein half uurtje werd het droog en niet lang daarna een strak blauwe hemel. Vandaag zou een dagje in de auto worden gezien de afstand naar Savannah. Onderweg een kipburger als lunch en weer verder. Tanken wat later in de middag en, we waren inmiddels in Georgia, de prijs per gallon was hier 2,25 en dat was al snel 80 cent goedkoper dan we eerder in Florida zagen. Blijft toch leuk als je voor een goede 40 liter 26 dollar kwijt bent!

Tegen half zes in Savannah bij ons adres voor de komende twee dagen. Een leuke B&B aan Russel Square. Vandaag en morgen gratis parkeren en als we morgen op een kaart het nummer van de parkeermeter invullen, dan zorgen onze innkeepers er maandag voor dat de meter gevuld is. Als dat geen service is! Eerst een uitgebreide uitleg over hoe het er hier aan toe gaat lopen we wat later twee smalle trappen op naar onze kamer. Een mooi, antiek ingerichte kamer aan de voorkant. Koffers even later ook naar boven gezeuld en daarna de stad in. We kregen op de kaart wat restaurants aanbevolen en dan op weg. We zijn al eens eerder in Savannah geweest maar wilden het graag weer eens zien. Savannah is een kleine stad aan de oostkust van Georgia en ligt aan de Savannah River waaraan het zijn naam heeft ontleend. Het was de eerste hoofdstad van Georgia en het centrum is in zijn geheel een Historic Landmark. Het kenmerkt zich door grote, Victoriaanse huizen en straten met kinderhoofdjes. Het historisch gebied kenmerkt zich door een recht patroon van straten met 22 kleine parkjes waaraan de huizen staan. Het werd in 1733 gesticht door generaal James Oglethorpe nadat deze met zijn schip hier was geland. Ook het straten plan van zijn ontwerp draagt zijn naam. Jaarlijks trekt het miljoenen toeristen en samen met het iets noordelijker Charleston behoort het tot de populairste kleine steden van het land.

Vanavond naar de rivier gelopen en gegeten bij het outback steakhouse. Prima stukje vlees gegeten en op de terugweg nog wat cafeïne tot ons genomen. Nu op bed dit eerste verslag geschreven en morgen gaan we op ons gemak de stad door struinen!

• 16 Augustus 2015 - 10:08

Tineke:

Met veel plezier je eerste reisverslag gelezen. Zo te horen was het weerzien met Savannah geslaagd, je ziet toch altijd weer andere dingen. Geniet van deze mooie reis en veel plezier gewenst van ons beiden.