Alabama rain en omgewaaide bomen - Reisverslag uit Montgomery, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Alabama rain en omgewaaide bomen - Reisverslag uit Montgomery, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Alabama rain en omgewaaide bomen

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

23 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Montgomery

Gisterenavond begon het te onweren en regenen in Chattanooga en vanochtend toen we na het ontbijt op weg gingen naar onze volgende halte Montgomery, regende het nog steeds flink. Maar eenmaal op weg werd het na een klein uurtje al wat minder hevig en een half uur later bij onze eerste stop was het droog. En ook al weer lekker warm.
De eerste stop op weg naar het zuiden was bij de Little River Canyon National Preserve. Hier heeft de Little River in de loop van miljoenen jaren zich een weg door het gesteente gebaand waardoor deze canyon is ontstaan. In de Preserve loopt de Scenic Highway US176 langs de rivier en canyon met zo'n elf uitkijkpunten langs de route. Bij de ingang en eerste stop komt er net een park vrijwilliger aanrijden en van hem krijgen we een routekaart en informatie over het park.
We maken een paar keer een stop en zien watervallen en de rivier van verschillende kanten en hoogtes. Ongeveer in het midden laat het geluk ons in de steek, er ligt een boom over de weg waardoor we niet verder kunnen. Dus maar omgedraaid en een nieuwe route zuidwaarts gekozen.
Al snel hebben we Tennessee achter ons gelaten en rijden we over schitterende wegen slingerend en over heuvels door het landschap van Alabama. Jim Groce met Alabama Rain op de iPod, wat willen we nog meer! En de regen heeft plaatsgemaakt voor de zon en ruim dertig graden.
Het landschap hier varieert, het is heuvelachtig en we zien zowel vee als landbouw. Voornamelijk katoen wat we langs de weg zien.
We komen door verschillende stadjes die deze zondag allemaal vooral veel rust uitstralen. Alleen bij de talrijke kerken zien we veel auto's staan.
Soms zien we ook hier weer allerlei oude rommel bij schuren en op het land liggen. Ook een paar oude auto's waarvan sommige verroest en een andere mooi gerestaureerd is.

Tegen vieren hebben we na diverse korte stops Montgomery bereikt. Na het inchecken en onze spullen op de kamer te hebben gezet bekijken we de gids die we van de balie medewerker hebben gekregen en zien we waarom we juist deze stad hebben gekozen deze reis.
Montgomery is de hoofdstad van Alabama en heeft een interessante geschiedenis. 150 jaar geleden werd het gekozen tot de hoofdstad van de Zuidelijke Confederatie en werd de eerste en enige president van deze confederatie, Jefferson Davis, hier op de trappen van het Capitool ingezworen als president.
Wat later in de tijd, in de tweede helft van de vorige eeuw hebben zich hier een aantal zaken afgespeeld die de rechten van de gekleurde Amerikanen voor een groot deel hebben bepaald. Morgen gaan we deze stad met zijn interessante geschiedenis plekken verder bekijken! Nu eerst op naar Ruby Tuesday voor het avondeten!