Langs de Mississippi rivier - Reisverslag uit Vicksburg, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Langs de Mississippi rivier - Reisverslag uit Vicksburg, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Langs de Mississippi rivier

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

26 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Vicksburg

De zon staat alweer vroeg aan een strak blauwe hemel als we naar de ontbijtruimte lopen rond acht uur. Een half uur en toast, yoghurt, koffie en sinaasappelsap later rijden we de paar mijl naar Washington Street, de hoofdstraat van Vicksburg. We zijn wat vroeg want alles is nog dicht. Niet getreurd, dan rijden we eerst naar Natchez, een andere historische stad aan de Mississippi.
Na een paar mijl over de highway zien we een afslag naar de Natchez Trace Parkway. Deze historische scenic route is een oude handelsroute en loopt over ongeveer 440 mijl van Nashville, via Memphis naar Natchez. Anders dan Route 66, waar bijna steeds meer van de oorspronkelijke route verloren lijkt te gaan, is deze route bijna helemaal gerestaureerd. En er is nog een ander, groot voordeel, de weg is gesloten voor commercieel verkeer. Dus je komt er geen vrachtwagens en dergelijke tegen. Het kleine stukje van zo'n 35 mijl waar wij vandaag over zijn gegaan was werkelijk schitterend. Een door bossen en langs weilanden slingerende twee-baansweg waar we de herten overheen zagen springen vijftig meter voor de auto en waar we misschien 10 auto's tegen kwamen op die 35 mijl. Als je ooit in de buurt komt van (delen) van deze weg, aarzel niet en rij er overheen. Over zo'n weg rijdend vind ik het jammer geen motorrijbewijs te hebben want eigenlijk geeft een dergelijke weg met de motor het ultieme gevoel van vrijheid en Amerika!

Veel te snel dus eigenlijk kwamen we rond elven aan in Natchez. Een stad met mooie Antebellum huizen, een kathedraal (Natchez is de zetel van de bisschop van Mississippi) en natuurlijk ook weer een prachtige ijzeren brug over de Mississippi.
Eerst een goede cappuccino gedronken in de plaatselijke koffieshop en daarna Main Street richting de rivier afgelopen. Leuke oude gebouwen en bij de rivier een mooi vergezicht. Over de Mississippi en Louisiana aan de overkant.
De Mississippi is de vierde langste rivier ter wereld en ontspringt in het noordelijke Minnesota en mondt 3730 km later uit in de Golf van Mexico 160 km voorbij New Orleans in Louisiana. Het is daarmee de langste rivier op het Noord-Amerikaanse continent. Die route voert langs tien staten. De rivier is belangrijk geweest voor het vervoer van goederen in het verleden (katoen) en was ook van strategisch belang in meerdere conflicten. Bekend zijn natuurlijk de grote radarboten die al lange rijd passagiers over de rivier vervoeren, tot aan de dag van vandaag toe, al zijn het nu luxe cruiseschepen waar je voor 4000-7500 dollar je een weekje kunt laten verwennen op verschillende routes.

Na Natchez weer dezelfde weg terug naar Vicksburg waar we richting downtown rijden. Daar aangekomen gaan we naar beneden richting de rivier waar op de kademuur een dertigtal murals (muurschilderingen) zijn geschilderd. Ze vertonen beelden van het leven langs de Mississippi door de eeuwen heen. Als we in het midden van de twee muren met schilderingen een stukje richting de rivier lopen zien we opeens zo'n mooie cruise-radarboot liggen. De Queen of the Mississippi ligt vandaag in Vicksburg op zijn route van New Orleans naar Memphis. Deze boot is een aantal jaren geleden gebouwd en was toen de eerste radarboot die in twintig jaar was gebouwd.
Na nog wat plaatjes te hebben geschoten van het oude station in Vicksburg en met een temperatuur van weer rond de dertig graden, vonden we het wel een goed idee om op de rooftop bar waar we gisteren hadden gegeten, wat te gaan drinken. Boven heb je een schitterend uitzicht over Vicksburg en de rivier. Een biertje smaakt met dit weer en dit uitzicht alleen maar beter! Als je ooit in Vicksburg komt, ga dan op een mooie avond iets drinken en eten bij 10 South! Zal je niet betreuren! Na een paar biertjes besloten om maar gewoon te blijven hangen om wat te eten. Goed besluit van een mooie dag in Mississippi. Morgen op weg naar Louisiana waar we in totaal zo'n tien dagen zullen blijven.