Montgomery en de civil rights strijd - Reisverslag uit Montgomery, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Montgomery en de civil rights strijd - Reisverslag uit Montgomery, Verenigde Staten van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Montgomery en de civil rights strijd

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

24 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Montgomery

Vandaag stond Montgomery op het programma. Eerst naar het visitor center bij het oude station en aan de Alabama River. Een plattegrond en wat uitleg over de interessante zaken later gingen we aan de wandel. Zelfs om 9 uur was het al achter in de twintig graden, dus lekker temperatuurtje zullen we maar zeggen. Eerst onder het spoor door naar een parkje aan de rivier. Hier lag een rondvaartboot afgemeerd en even verderop was een openluchttheater.
Montgomery was door zijn ligging aan een brede bocht in de rivier een doorvoerplaats geworden voor het katoen dat in Alabama werd geproduceerd. En toen de trein hier later bijkwam versterkte dat de handelspositie van de stad.
Na de rivier de stad in richting het Capitool. Montgomery werd in 1847 de hoofdstad van de staat. En er werd bij dit Capitool een aantal keren geschiedenis geschreven. In 1861 werd hier de confederate states of America opgericht in de Senate Chamber door delegaties van de zuidelijke staten. En op de trappen werd Jefferson Davis tot eerste president van deze Confederatie beëdigd.
En iets meer dan een eeuw later leidde de Selma to Montgomery voting rights mars, onder leiding van Martin Luther King in 1965 tot het toekennen van stemrecht aan de zwarte Amerikanen. Deze mars eindigde bij de trappen van het Capitool. Een eerdere mars werd op Bloody Sunday eerder nog door State Troopers uiteen geslagen.
Wat betreft de strijd om gelijkheid kent Montgomery een roerige en bloedige tijd voor deze mars. De strijd begon al eerder met het protest van Rosa Parks tien jaar eerder toen ze in een bus weigerde haar plaats af te staan aan een blanke man, wat op dat moment de wet was. Haar arrestatie leidde tot een boycot door de zwarte gemeenschap van de bussen. Een boycot die door Martin Luther King als geweldloze actie werd geïnitieerd en die de maatschappij bijna tot een faillissement bracht en waardoor ze uiteindelijk de regel afschaften.

Na het Capitool te hebben bezocht was aan de overkant het eerste Witte Huis van de Zuidelijke Staten aan de beurt. Hier heeft Jefferson Davis gewoond tijdens zijn presidentschap. Het huis heeft eerst elders gestaan en is later op deze plek herbouwd. De inrichting is uit de tijd van Davis en een aantal meubels en zaken zijn eigendom van hem geweest.

Als laatste het Alabama Museum bezocht waar een mooie expositie is ingericht over de staat, vanaf de eerste bewoners tot de huidige tijd. Zeker de moeite waard! En ook de aanwezigheid van airco is bij een buitentemperatuur van inmiddels 35 graden wel prettig.

Inmiddels is het ruim in de middag en lopen we terug naar de auto. We besluiten nog even naar een mall te rijden om daarna naar het hotel te gaan om ons op te frissen voor we iets te eten gaan zoeken. Dat wordt later een Olive Garden. Een prima keuze!

Morgen verlaten we Montgomery en Alabama en gaan we naar Mississippi, naar Vicksburg. Ook weer een plaats met veel historie uit de burgeroorlog. Iets waar je in het zuiden niet onderuit kan komen.