Vancouver per limo - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Vancouver per limo - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Vancouver per limo

Blijf op de hoogte en volg Frans

02 September 2012 | Canada, Vancouver

Zo, we hebben de eerste dag er bijna opzitten. Bijna want het is nu 5 uur in de middag en we leggen onze benen even ten ruste. Gisterenmiddag met een half uurtje vertraging aangekomen, dus dat was niet al te erg. Het is altijd lekker je benen te strekken als je 10 uur in een vliegtuig hebt gehangen. Voor Thijs en Tineke was het daarna een verassing dat er een limo op ons stond te wachten bij de uitgang van de luchthaven om ons heerlijk in een half uurtje naar het hotel te zoeven. Ploon was er na New York al aan gewend geraakt natuurlijk-:))

Gisterenmiddag naar de haven gelopen om de tijd wat te doden. Eigenlijk wil je het liefts naar bed omdat het voor ons gevoel inmiddels 2 uur snachts is, maar als je dat doet kom je niet in het dagritme hier en slaap je helemaal nier meer als het hier nacht is. Dus kijken naar de watervliegtuigjes die af en aan vliegen, de eerste capucino van deze reis en toen het tegen achten liep na een kleine snack met een nog kleiner glas cola, op naar het luxe bed om dan eindelijk te gaan slapen.

Vandaag dus onze eerste dag in Canada. Eerst ontbijt natuurlijk, en je merkt dan gelijk dat Canada dicht bij de VS ligt. Een stevige ommelet, wat yoghurt met veel fruit, kortom een stevige bodem zodat je de middag niet noeft te verstoren met veel eten tijdens de lunch. Op ons gemak gedaan en zo tegen half tien begonnen aan onze kleine ronde door de stad, die we dus om 5 uur hebben afgerond. Met wat korte pauzes tussendoor, hebben we de rest gewandeld. Eerst door George Street naar Stanley Park. Hier loop je dan langs een wandelpad dat helemaal om het park heenloopt langs het water. We begonnen bij de jachthaven waar kleine en wat grotere boten liggen, om als eerste stop uit te komen bij de totempalen. Stanley Park is de plaats waar de oorspronkelijke bevolking (aboriginals of First Nations genoemd) een nederzetting hebben gehad aan de monding van de rivier. Nu is het een uitgesproken wandel skate en fietsgebied voor de Vancouverianen (of zoiets). Een mooi park met veel speelgelegenheod voor kinderen met of zonder water. En waar de kids nat worden hebben ze er gewoon een grote kiddy dryer naast gezet zodat ze toch droog weer thuis komen. Bij de totempalen een kop koffie gedronken, traditie in ere houden tenslotte, en weer verder gelopen. Na de ochten hier te hebben door gebracht langs het water eeer terug naar de stad gelopen. Als lunch een hot dog met alles er op en er aan. Er lagen nu twee cruise schepen op Canada Place. Vancouver is het opstappunt voor cruises door de Inside Pasage naar Alaska. Daarna het oude Gastown district door gewandeld. Veel leuke winkels met Indiaanse kunst, restaurantjes, barretjes etc. Leuke wijk geworden. Vijf jaar terug was dit nog een wijk waar je maar beter niet liep, met veel zwervers en zeemanskroegen en sexshops. Daarna op naar Chinatown. Maar dat werd een teleurstelling. De Chinezen waren denk ik verhuisd naar een betere buurt, en de zwervers van 5 jaar geleden hadden nu hier hen plek gevonden. Dus maar weer terug naar de andere kandt. Toevallig was dat ook de richting van ons hotel, dus dat kwam goed uit. Nu dus even wat rusten om straks te gaan eten. We hebben geboekt in de Top of Vancouver, een draaiend restaurant boven op het Harbour Centre, een kwartiertje lopen vanaf het hotel. Dus dat komt wel geod.

Morgenochtend de auto ophalen op het vliegveld, en dan de eerste etappe naar Hope, een plaatsje langs de grens met de VS richting het oosten. Daar zitten we in een bijzondere B&B, maarvdaar vertel ik later wel meer over.

Tags: Vancouver, Canada