Stukje lopen in Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu Stukje lopen in Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Frans Heijmans - WaarBenJij.nu

Stukje lopen in Victoria

Door: Frans Heijmans

Blijf op de hoogte en volg Frans

23 September 2012 | Canada, Victoria

Vandaag onze laatste echta dag in Canada, morgen varen we eerst weer naar het vasteland en vliegen we in de middag terug naar Nederland, waar we dan maandagmorgen aankomen. Hier is het nu zaterdagavond, half tien. Vanochtend een uitgebreid ontbijt van vers fruit, eggs bennedict, yoghurt, sinaasappelsap, scones en koffie. We hebben de lunch maar overgeslagen....
Na het ontbijt de deur uit voor een wandeling langs de ineer- en outer harbour en de binnenstad. Onze gastvrouw had een route getekend op de plattegrond die ze zelf ook graag en vaak liep. Als je bij onze B&B de straat uitloopt, kom je na honderd meter uit bij de inner harbour. Even verderop ligt - hoe origineel - Fisherman's Wharff. Hier liggen een paar leuke woonschepen. Ze zijn hier met twee verdiepingen in allerlei vrolijke kleuren. De fietsen hangen in beugels aan de voormuur, heel handig allemaal. Volgens de bewoners de ideale plek om te wonen, en het zag er inderdaag erg leuk uit. Ook zijn er koffie en eettemtjes. De plaatselijke zeeleeuw was hier goed van op de hoogte, hij zwemt (volgens mij dagelijks) bij één van de vistenjes langs, en ook nu kreeg hij een paar verse sardientjes voorgeschoteld. Die gaat hier nooit meer weg denk ik.

Verder gewandeld kangs de outer harbour. We konden imdat het helder en mooi weer was de Olympic Mountain bij Whistler zien liggen met de besneeuwde toppen. Aan de grote pier lag nu geen cruiseschip. Er waren er wel gisteravond twee binnengekomen, maar die waren vanochtend weer verder gegaan naar Seatle of Vancouver. Beide zijn hier dichtbij.

Hoewel onze gastvrouw de route verder had uitgestippeld, vonden wij het bij Beacon Park wel een mooi punt om door het park weer meer naar het centrum te gaan. We hadden er inmiddels al een paar kilometers op zitten en zo te zien was de schaal van de kaart aan de kleine kant, waardoor een klein stukje op de kaart, een flink stuk lopen was.
Het park is heuvelachtig en mooi aangelegd, zoals het een Engels aandoend park betaamt met veel bloemperken, een paar standbeelden en een vijver.

Aan de stadskant weer aangekomen is het een klein stukje naar het gouvernementsgebouw (capitool). Een groot gebouw waar het bestuur van de staat British Columbia in is gevestigd, met al haar benidigde ambtenaren. Blijkbaar waren er in de loop van jaren wat teveel ambtenaren bijgekomen, want er lag een nogal lelijk nieuw bijgebouw aan de zijkant. Verder een mooi gebouw met de nodige beelden van ongetwijfeld belangrijke heren uit het verleden (in die tijd waren er klaarblijkelijk nog geen belangrijke dames) en een paar afbeeldingen van een paar nog belangrijkere heren, soms ook uit een wat verder verleden zoals Socrates en Darwin.

Langs de Inner Harbour aan de ene kant, en The Empress hotel aan de andere kant doorgelopen Gouvernment Street in, waar na een paar blokken we wel toe waren aan de gebruikelijke koffie. Toen we eerder langs koffietentjes waren gelopen lag het ontbijt nog iets teveel bovenin en waren we maar doorgelopen, maar nu ging het er wel weer in.

Daarna weer verder naar Chinatown, volgens de borden is dit de oudste Chinatown in Canada. We zullen de borden maar geloven, wie zijn wij om dit in twijfel te trekken. Het grappige in Noord Amerika is natuurlijk dat de geschiedenis hier maximaal zo'n 200 jaar terug gaat en voor Victoria geldt dat het dit jaar 150 jaar bestaat, dus heel veel oudere zaken kom je hier niet tegen.

Langs het theater waar buiten een podium was gebouwd. We troffen het, er eas een Indiaanse dansgroep bezig met een voorstelling van hen traditionele dansen en gezang. Hoewel je bij dat laatste niet gelijk een iets heel harmonieus moet denken...

Inmiddels stond de kilometerteller (handig zo'n iPhone) op 12,5...een bankje langs het water was dus wel even lekker, en we moesten toch een half uurtje de tijd doden. Om drie uur gingen we naar het Empress hotel voor een traditionele Engelse High Tea. Erg lekker, met een glaasje bubbels vooraf en twee uur later liepen we moe maar voldaan terug naar ons 'huis' om even een paar uur te relaxen in de jacuzzi!
Vanavond nog even lekker gewandeld, echter de maaltijd hebbben we maar overgeslagen....Aan het eind zagen we nig twee wasbeertjes in het donker een tuin invluchten!

Morgen dus de terugreis en overmorgen (maandag) weer in Nederland. Een mooie vakantie zit er dan weer op. Nadenken over de volgende dus maar-:))